It is not allowed, but it's possible.

Hej igen, alla dagar lär man sig något nytt. Idag fick jag lära mig hur man framför en bil i Polen under rusningstid. Det spelar inte någon roll vilka regler som finns. Allt är möjligt. Vi skulle åka till 41-902 Bytom i Krucza 2 utanför Katowice i södra Polen, det området är fullt med industrier och kolgruvor och städerna går ihop med varandra som i Rohr området i Tyskland. Se markeringen A i bilden. Vi åkte från Balice (se nere till höger vid Krakow) för att besöka en kund. Sista biten från Mystowice är inte motorväg och när vi skulle åka därifrån så var det rusningstraffik. Denna sträcka är ca 10 mil bara så ni får en uppfattning.  Om bilden verkar suddig så är det smoggen, kolla i Google Maps om du vill se fler detaljer.

Det är tydligen problem med alla gruvor under städerna eftersom husen spricker, kanske skulle man flytta hela rasket som i Kiruna.



Genom att köra där det passar och hela tiden säga "It is not allowed, but it´s possible" och sedan köra på fel sida vägen, över spärrlinjer, mot trafiken, över övergångställen (samma riktning som forgängarna) för att samtidigt byta riktning så sparade vi säker 30 minuter på att ta oss tillbaka till motorvägen.

Det var en intressant upplevelse och lite spännande förstås. Vädret var fantastiskt och på morgonen var det -3 grader och solsken, helt lungt, det enda som störde var den gulbrula röken ur alla skorstenar, kol är fortfarande det billigaste bränslet för uppvärmning i Polen.

Efter en trevlig dag i Polens skitigaste del med smogg från all koleldning kändes det utmärkt att besöka gamla stan i Krakow för en god middag.

Nu är jag tillbaka på mitt hotellrum och kommer förmodligen sova mycket gott i natt.

I morgon blir det en ny dag. Frukorsten får jag även i morgon tillbringa på mitt rum för rökarna i frukostpubben kommer förmodligen lägga en "smogg" i salongen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0