Snart lite ledighet

Jag ligger på sängen på Scandic Espoo i Helsingfors och längtar till Onsdag då vår minisemester börjar. Det blir 5 dagar i Amsterdam med lite vänner. Vi ska cykla i Holland och besöka olika trevliga platser. Musikal blir det också på Boom Chicago på Midsommarafton. Vi ska försöka att vara lediga och bara njuta av att göra något annat ..... det blir skönt.

I Holland pratas det ett konstigt språk om du inte visste det. Det låter inte som något annat språk i Europa. Det säga att man ska kunna förstå det genom att läsa det i tidningen men att lyssna och förstå verkar inte så lätt. Detta ska undersökas mer i detalj.

Har du testat Twitter, det är en annan typ av bloggning.

Jag bara testar men det känns lite jobbigt att vara OnLine hela tiden, en vanllig blogg är kanske tillräckligt.

Gardemoen

Jaha, nu ær det bara att vænta. Jag ær på Gardemoen, Oslos flyghamn, och klockan ar 18 och planet går inte førræn 21. Jag har ætit Fish'n Ships før 200kr. Inte billigt i Norge.

Idag har jag varit på værldens størsta Ship Mæssa, Nor Ship 2009 och tittat på olika sheppsystem, allt från dieselmotorer på 3000 hk till vattenreningssystem før kølvatten, facinerande men mycket intressant.

Jag kan verkligen rekommendera Norge som turistmål men se till att ha en stor plånbok med dig.

Nu ska ja promenera runt i några timmar innan flyget går ......

Vackra Tönsberg

Hejsan!

Här kommer en liten hälsning från mig. Tyvärr blir det inte så ofta nu men jag ska försöka skriva lite när jag är ute och reser.

Nu är jag i Tönsberg i Norge. Förra gången jag var här var det 50cm med snö och det var inte så trevligt. Dom jag besökte var det inte något fel på men vädret var inte det bästa.

Strandpromenaden är fantastisk med pubar, resturanger och en fantastisk utsikt över vattnet.

I hamnen ligger fina båtar och fartyg och vi hade tur att se en vän till vår kund i Tönsberg som har en fin ribbåt. Den kostar 1.200.000 norska kronor. Vi tog en sväng i det fina vädret. Denna båt gör ca 50 knop utan problem och klarar vågor på 4 meter. Den drar bara 40 liter diesel i timmen, endast 370 hk. En ganska lagom båt för mig tycker jag.

Nu ska jag vara vänta på mitt bagage som är lite sent från Stockholm.

Här kommer en till bild från taket på hotellet.

God natt.

En aning trött

Nu är jag tillbaka efter många dagars resande. Det blev 3 dagar i Polen och det var som vanligt mycket trevligt. Sedan blev det Piteå i 4 dagar som kontrast. Innan jag kom hem igen var jag i Malmö en dag. Igår tänkte jag blogga lite men tyvärr orkade jag inte. Jag sov på soffan och det var skönt.

I Polen fick jag se Warzsawa, Krakow och Katowize. Jag flög till Warzsawa, åkte bill till Krakow och Katowize och sedan flyg hem igen från Balice. Trafiken i Polen är lite annurlunda jämfört med Sverige men det är kanske inte så konstigt. Det är skönt att vara hemma igen.

Idag har jag varit hemma och svara på alla mail och annat som kommit under tiden som jag varit borta. I morgon ska jag till Jönköping och stanna över till Torsdag.

På Fredag ska jag med grabbarna på en färd som heter "Sista Färden". Det är en tur i Kolarmoraån utanför Hallstavik. Vi blir borta i 24 timmar. Detta är en kombination av Serien Bröderna Dahl & Professor Drövels Hemlighet från Norge, 1980 och filmen Deliverance (Den sista färden) med Burt Reynolds, Jon Voight och Ronny Cox från 1972.

Nästa vecka kommer jag förhoppningsvis vara hemma.

Portofino

Nu är jag tillbaka från Italien och Portofino.

Det har varit trevligt förstås men mycket jobb. Det blir inte mycket tid för annat på en tjänsteresa.

Här är en bild av mig med utsikt från Hotellet.

Temperaturen var ca 20-23 grader och det var skönt. Det fanns otroligt mycket med fina båtar.

Efter en lång dag med hårt arbete så blir man trött och då kan det se ut så här.

Men det som man vill minnas efter resan är den fantastiska utsikten från hotellet och de trevliga människorna.

Södra italien och Frankrike kopplas ofta samman med lyx och flärd, det kan jag hålla med om. Det fanns även fina bilar.

Vi gjorde en utflykt och det var till ett kloster en bit bort som det bara gick att åka båt till.

Klostet heter San Fruttoso.

Det var en trevlig resa men det är alltid skönt att komma hem.

Nu börjar det igen

Nästa vecka börjar min reseperiod igen och pågår fram till sommaren.

Jag börjar första veckan i Maj med sköna Italien, jag ska till St Margerita utanför Genua. Sedan blir det Polen, Finland och Norge. Dessutom Danmark en sväng i Juni.

Jag kommer dessutom åka till Piteå och Amsterdam som privata resor. Allt slutar vid Midsommar och sedan blir det semester.

Det gäller alltså att ge gärnet innan sommaren och hoppas på det bästa....

Vår i luften

Äntligen är våren här, idag har det varit varmt. Ca 18 grader och soligt. Jag har varit på mitt ny kontor i Sollentuna och installerat mig. Problemet är bara att jag inte vet vad jag ska ha i mitt rum. Jag har inte några pärmar, inga papper att stoppa i lådorna. Datorn tar jag med mig hela tiden. Jag är modern med kontoret i datorn, rummet är bara för att ha någonstans att sitta men jag har vant mig att inte ha ett kontor.

Sollentuna ligger bra till så det fungerar att åka från Norrtälje. Det är ju bra, det tar bara 40 minuer med bil och inga köer.

Om en vecka ska jag till Italien. Det blir kul men det finns inte tid för semester, bara jobb. Vi har en konferens utanför Genua.

Veckan senare ska jag till Polen igen, både Krakow och Warszava. Jag återkommer med lite mer info från dessa resor senare.

Hemma igen!

Det gick bra med sommardäck men det var lite spännande men snöslasket på vägen upp till Piteå. Sedan var det svårt att komma upp för backen på natten när vi kom fram. Efter att ha sandat vägen andra dagen så gick det bra. Sedan tinade vägen fram under veckan och nu är den bar.

Hemvägen gick smidigare, bara vägar och soligt. Det var 14 grader i slutet och riktigt härligt.

Nu är det ny vecka och bara att ge gärnet.

Det blir intressant eftersom min mobil gick sönder, jag måste skaffa en ny på något sätt. Jag har en HTC med Touch skärm och skärmen slutade fungera. Jag ska skicka den på service så får vi se vad som händer. Det är garanti kvar.  Fortsättning följer.....

Friktionsproblem

I morgon bär det iväg mot Piteå, jag vet inte hur jag ska göra. Det känns som om komfort är viktigare än friktion. Ska jag sätta på sommardäcken eller inte? Det är ju snö i norrland men på vägarna är det barmark. Det är bara backen innan stugan som kan bli problem om den är isig. Vi får se efter sista vädret ikväll.

Heja norrland!

Reseförbud

Nu är det kört, jag får inte resa. Enda sättet att resa är att boka resan minst 21 dagar i förväg. Inga resor med kort varsel. Oj, nu måste det planeras ..........  Det gör förstås inget. Det är kanske bra att planera och tänka på resekostnader. Det gäller förstås jobbet. Världsekonomin har nu även hunnit ikapp oss.

Första styrelsemötet

Ikväll hade vi första styrelsemötet i Brf. Vilan, jag är ordförande. Det känns kul och nu gäller det bara att komma igång med arbetet med att driva och förvalta denna bostadsrättsförening. Vi har 126 lägenheter och 11 lokaler.

Att jobba i en styrelse betyder att vi ska se till att saker blir gjorda och att vi ska se till att det finns rutiner för allt som t.ex. vattenläckor på nätterna till att någon ansvarar för gräsklippning och att husen sköts och underhålls. En mycket viktig uppgift är att se till att kostander för uppvärmning och el hålls ner så mycket som möjligt. Det handlar också om att se till att säkerheten fungerar, brandskydd och inbrottssäkerhet mm.

Som ordförande så ska jag se till att arbetet fungerar och jag är också den som anvarar för att rutiner på styrelsemöten fungerar och att allt dokumenteras, till min hjälp har jag styrelsen. Alla i styrelsen är ansvarige för verksamheten.

Det var ca 20 år sedan jag var med i styrelsen som ordförende i Piteå. Då hade jag inte någon erfarenhet alls men det fungerade ändå.

Just nu är vi inne i processen kring Energideklarationer, det känns som mitt specialområde, kul!

Det som är mindre kul är att ta hand om klagomål, speciellt det som berör störande grannar och högljudda fester på helgerna. Det finns en tjusning i det också förstås men det är inte alltid lätt.

Nu är det dax att sova, sov gott.

CCE Examen

Jag sitter just nu och vaktar på en tentamen, våra kunder kan certifiera sig och jag övervakar att allt går bra och att ingen fuskar. Det går bra och flera har redan klarat sig, kul.

I eftermiddag blir det tåget tillbaka mot hufvudstaden.

I Skåne är det vår i luften, jag tänker ta med mig våren till Stockholm.

Vi ses .....

Äntligen ......

har jag fått en reaktion på att jag inte skrivit något på länge. Jag har inte haft lusten helt enkelt.

Ibland måste man ta en Pause, eller hur.

Nu är jag på svågerns hotell i Malmö. Idag har jag varit i Roskilde. Första vårvärmen med 10 grader varmt. Inte illa.

Nu ska jag svara på massa epost och förbereda mig inför morgondagen.

Vi hörs snart. Sov Gott.

Inget att skriv om .....

vad ska jag skriva. Jag funderar......