Back in business

Ikväll har jag varit ute med kunder på en god middag som i gamla goda tider. Det var fantastiskt kul och trevligt. Nu sitter jag ofta hemma och jobbar själv men det jag gillar bäst är nog att vara iväg och umgås med folk. Vi åt gott och hade intressanta samtal kring jobb och nöje. Det som var roligast var att prata om hur "business" sker i olika kulturer i olika länder. Vi konstaterade snabbt att det är mycket stor skillnad bara mellan Sverige, Danmark, Finlad och Norge mfl.

Exempel:
1. Svenskar och Norrmän kommer bra överens.
2. I Danmark gäller inte en muntlig överenskommelse, vi du få något gjort krävs det ett skriftligt avtal,
3. I Finland ska du inte repetera dig, det anses som en förolämpning till den du talar med eftersom du då tror att du måste repetera dig så den du talar med ska minnas vad du säger.
4. I Sverige måste du vara tydlig och säga sanningen. Det är bättre att tala om problem i en produkt och vinna ett förtroende än att säga osanningar.
5. I Ryssland och Ukraina måste du dricka med kunden och du måste bli onykter för att kunna göra affärer. Dom tror att du som onykter talar sanning. Om du inte tar emot drickat så förolämpar du kunden.
6. I Iran får du inte hälsa på kvinnor före män, det anses ohyfsat.

Om du kan förstå detta kommer du långt och slipper göra bort dig.

Det som jag tycker är viktigt är att vara ärlig och övertygande på ett trovärdigt sätt. Dessutom måste du hålla det du lovar och vara seriös. Det gör stor skillnad.

Jag var hos en kund för några veckor sedan med en kollega. Jag och kollegan fick 6 timmar hos kunden. Från kunden var det 8 personer som lyssnade på vad vi hade att framföra. Det är alltså 48 timmar av deras tid som dom investerade i den information som vi framförde. Efter mötet fick jag veta att enda orsaken till att vi fick denna tid var ett förtroende. Denna kund hade inte gjort denna investering hos vilken leverantör som helst. Anledningen var alltså ett förtroende som vi fick tack vare en relation som byggds upp under många år. Om vi inte levererat något av värde hade denna tid varit till spillo för kunden. Nu litande han på att det vi skulle leverera. Det viktiga är att tjäna pengar och leverera kvalitet. Det är förstås en fördel om det görs under trevliga former och du har kul samtidigt. Mottot är att först tjäna pengar och sedan att ha kul.

Poängen är att du kan rasera en relation på mycket kort tid men det kan ta år att bygga en relation. Samma gällar alla relationer oavsett om det är i jobbet eller privat.

Det är inte alltid enkelt men det är värt jobbet. I arbetet ger det dig förhoppningsvis bättre affärer och bra relationer till kunder. I privatlivet är det samma sak men på ett annat sätt, det ger vänskap som håller livet ut förhoppningsvis. Jag tycker det är mycket svårt som vuxen att skapa nya relationer som håller. Istället för att bara försöka skapa nya tror jag att vi ska vårda det relationer vi har bättre.

Det är mycket bättre med några få riktiga vänner än många kompisar som är ytliga.

Tack alla riktiga vänner för att ni finns, du vet vem du är när du läser detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0